Pass på!
Pass på!
Jeg har akkurat hatt en opplevelse med Nestor Bil AS, org nr. 985057621, som jeg ikke unner noen! Bilen som fristet meg var en Audi A5, 2013 modell. Jeg fikk kontakt med Selger, som kunne fortelle meg at bilen var godt holdt og at den akkurat hadde vært på stor-service hvor blant annet tannreim og vannpumpe var byttet. På oppfordring sendte han over bilder av service-heftet og vinterhjul da bilder av disse ikke var lagt ved salgsannonsen. Men, den siste servicen var kun innført som oljeskiftservice og inspeksjonsservice. Det fremkom ikke at tannreim og vannpumpe var byttet. På min henvendelse til Selger redegjorde jeg for at tannreim-skiftet ikke var dokumentert i serviceheftet. Han mente at dette var en feil og fortalte at de ville oppdatere service-heftet slik at tilleggsarbeidene tannreim-skifte og vannpumpe-skifte ville komme frem. Dagen etter fikk jeg melding fra selger. De kunne dessverre ikke dokumentere at skiftet var gjennomført i serviceheftet. På meldingen skrev han at skiftet var gjennomført av en mekaniker og han sendte over bilde på innkjøp av vannpumpe og registerreimsett, men noe korreksjon i serviceheftet kunne de dessverre ikke gjøre. Når jeg i ettertid har undersøkt saken ytterligere så ser jeg at servicen som Nestor Bil hevder er gjennomført, er stemplet og signert av Nestor Bil AS. Merk at dette er et bruktbil-selskap – ikke et autorisert verksted. Snakk om å vill-lede kundene sine! Har du en pågående sak med Nestor Bil? Sjekk om de har stemplet service-heftet. Da har de «forledet deg til å tro» som det heter på fagspråket og en slik forfalskning vil ikke akkurat tale for Nestor Bil sin sak.
Dessverre slutter ikke historien her. Siden jeg bor et godt stykke unna Nestor Bil på Melhus fikk jeg en bekjent til å reise for å prøve bilen. Besiktigelsen og prøvekjøringen ble gjennomført uten problem og jeg fikk verifisert at bilen var beskrevet på en slik måte som det sto i annonsen. Men, vinterhjulene som lå i bilen var ikke de som Selger hadde sendt meg bilde på. De vinterhjulene som jeg fikk bilder av var strøkne og så helt nye ut, mens de som lå i bilen var kantkjørte og stygge. Tilfeldig – neppe!
I et forsøk på å prøve å bli enige om en avtale tok jeg på ny en telefon til Selger. Jeg ga inntrykk at jeg kunne ta over ansvaret for tannreima, men at jeg ville ha med de vinterhjulene som var på bildet og ikke de som lå i bilen. Etter litt frem og tilbake fikk jeg et tilbud som virkelig fikk meg til å lure. Selger lurte på om jeg var villig til å kjøpe bilen til redusert pris, men at jeg tok over det fulle ansvaret – også for skjulte feil og mangler. Jeg påpekte at som en profesjonell part som Nestor Bil er (oppfattes som), så hadde man ikke mulighet til å avtale seg unna forbrukerkjøpsloven. Men jo, dersom man i kjøpsavtalen skrev at bilen ble solgt som et reparasjonsobjekt så kunne jeg overta all risiko for bilen. Akkurat da skjønte jeg at den bilen må jeg holde meg langt unna, og det gjelder for øvrig Nestor Bil også!





