Er dette firmaet seriøst?
Er dette firmaet seriøst? Vi kjøpte klokken for at en oppegående person skulle føle trygghet når han var ute og gikk tur, og for at vi skulle kunne finne ham dersom han falt.
Vi har flere ganger vært i kontakt med kundeservice angående at GPS-funksjonen ikke fungerer som den skal. Klokken viser ofte feil posisjon, med avvik på flere kilometer – blant annet har den vist at personen befinner seg ute i sjøen. I tillegg slår den seg over til LBS-posisjonering. Dette er i seg selv oppsiktsvekkende, da LBS baserer seg på mobilmaster og normalt bruker flere master for å beregne en mer nøyaktig posisjon.
Kontaktpersonen mener at feilen ikke ligger i klokken, men hos oss som bruker appen. Dette stemmer imidlertid dårlig med våre erfaringer: Vi er to personer som har installert appen, og vi har sittet ved siden av hverandre uten å bruke den aktivt. Likevel kan én av oss åpne appen og se at klokken har byttet til LBS.
Reklamen lover følgende:
«Unik GPS-klokke med mobiltelefon for personer med demens – du vil alltid finne mor og far!»
og
«Unik trippel posisjonering – GPS, WIFI og LBS!»
Det framstår derfor merkelig at klokken i praksis kan vise posisjoner med flere kilometers avvik.
Når vi kontakter kundeservice, får vi konsekvent inntrykk av at feilen legges på kunden, mens produktet fremstilles som feilfritt. Samtalene oppleves lite konstruktive; kontaktpersonen snakker lenge og unngår å gå inn i problemets kjerne. Da jeg tok opp saken i en mer tydelig tone og ba om å bli hørt som kunde, ønsket han å avslutte samtalen og foreslå et nytt tidspunkt.
Reklamen hevder også: «Den originale GPS-klokken – klokken alle snakker om!» Dette opplever jeg som underlig, da jeg har vært i kontakt med en bekjent med 15 års erfaring innen demensomsorg i en stor kommune, som ikke har kjennskap til verken firmaet eller produktet.
Min anbefaling er å holde dere unna!





